Rytmus roku ve školce

Jednou z důležitých a opakujících se činností ve školce je slavení svátků v průběhu roku.

V září začátkem školního roku začínáme slavit svátek svatého Václava, vyprávíme dětem legendu o sv. Václavovi, děti melou ze zrna mouku a poté z ní pečou chleba. Od začátku září, kdy v přírodě vrcholí sklizeň, s dětmi sbíráme kaštany, jeřabiny, šípky, žaludy, vyrábíme drobné hračky a zdobíme roční stoleček, na kterém se vždy objevují aktuální skřítci a víly, které nám pomáhají pečovat o květiny a plody, děti myslí a hledí na tyto elementární bytosti s láskou a vděčností. Venku děti sbírají jablíčka a hrušky a krájí je na sušení, navlékají na provázky a celá třída je na podzim provoněna sušeným ovocem…. Svatováclavské období zakončujeme slavnostním upečením chleba a poděkováním všem, kdo se na přípravě podíleli, od obdělání pole, zasetí až po působení slunce, větru – všech živlů.

Září uzavíráme svátkem svatého Michaela, na který děti připravujeme vyprávěním pohádek, ve kterých je nutné překonávat síly zla a s odvahou se pouštět do boje…(O neposlušných kůzlátkách, O Smolíčkovi, O Budulínkovi, princ Bajaja…) Těžištěm svátku je velká výprava do lesa za drakem, cestou děti překonávají různé překážky, chodí se zavázanýma očima, trefují se na cíl šípem nebo šiškami, přetahují se lanem apod. Do temné sluje k drakovi, ale musí už každý sám…

V listopadu vyprávíme dětem legendu o svatém Martinovi, kde děti prožívají zážitek soucítění s druhými lidmi a rozdělení se o to co mají. Děti legendu dramatizují se zpěvem střídají si role, aby každý zkusil být žebrákem a Martinem. S dětmi pečeme martinské rohlíčky, vyrábíme z ovčího rouna, a především je jejich velkým úkolem vyrobit si lucerničky, které si na martinské slavnosti zapalují a potom hledají ukrytý poklad, který jim možná Martin zanechal, a o který se budou navzájem dělit.

Svátek svatého Mikuláše slavíme vyprávěním legendy, zdobením jablíček, vyráběním čertů z rozinek a andělů z ovčího rouna. Ve školce je tyto postavy nenavštěvují.

Prosinec je obdobím Adventu.

Advent začínáme první adventní nedělí a to adventní spirálou z chvojí, kde anděl vede dítě za vnitřním světlem uprostřed spirály, tam si zapálí svou svíčku v jablíčku a chráněno andělem si ji odnáší. Anděl na konci slavnosti zapaluje první ze čtyř svící na našem adventním věnci. Prosinec bývá ve školce jedním z nejvíce naplněných měsíců činnostmi jako je samozřejmě vypravování o putování Marie s Josefem, postupným slavením jesliček, vyráběním svíček, ozdob z vosku, ze slámy, z hedvábného papíru, skořápek ořechů, vlny apod. a také pečením cukroví a vánočních perníčků.

V lednu začínáme Epifanií, vyprávíme příběh putování králů a myslíme na spící přírodu, krmíme zvířátka v lese, doplňujeme ptákům krmítka, děti navštíví ve školce tři králové…

Zapálením světélka na Martina začalo dvanáctitýdenní období světel a 2.února na Hromnice končí. Na Hromnice vyrábíme s dětmi svíčku hromničku, která se pak zapaluje při bouřce na okně celý následující rok.

V únoru slavíme masopust, který zakončíme masopustním průvodem po okolí, dlouho očekávané jaro voláme tancem, písněmi, pečeme koblihy velké jako malé slunce, dětem vyprávíme pohádky o zvířátkách, zkoušíme dramatizace doprovázené hudebními nástroji….a hodujeme.

Březen začínáme písničkami a říkadly o jaru, pohádkami o kytičkách Sněžence, Fialce ….o semínkách, které spí v zemi. Na ročním stolku vystřídá paní Zimu – Matička Země a postupně k ní přibývají šité panenky květinky. Venku cvrnkáme kuličky, běháme, hrajeme na honěnou a uvnitř vyrábíme včeličky, vystřihujeme květiny a motýli z papíru. Jarní slavnost je slavností vynášení Mořeny, Smrtky, kterou upálíme v ohni, zničíme to staré a s novým očekáváním vítáme začátek jara. Děti si také vyrábí malé Mořeny a pálí je v ohni…. V průvodu zpíváme písničky o sv. Jiřím, o smrti a říkadly zaháníme vše zlé.

V dubnu nastává období velikonoc, vyrábíme s dětmi z vrbového proutí – závěsy, malé pomlázky nebo ozdoby, malujeme vajíčka voskem, vyrábíme z ovčího rouna ovečky, kuřátka, králíčky nebo ptáčky, pečeme velikonoční perníčky a děti je zdobí cukrovou polevou. Děti mohou přinést do školky ukázat své zvířátko, které chovají doma.

V květnu čistíme zanesené lesní studánky, děti si přinesou kytičku a zasazují kolem vyčištěné studánky. Ke studánce přichází studánková víla, požehná vodě a poděkuje dětem. Vyrábíme holubičky z papíru, větrníky, loďky z kůry, necháváme děti prožít vodní živel, smí si hrát s vodou na procházkách. V lese stavíme skřítkům domečky.

V červnu zapalujeme Svatojánský oheň, sbíráme čarovné svatojánské byliny, ze kterých si děti vaří čaj, opět podnikáme cestu do lesa, kde se v tuto dobu otvírá země i s jejími poklady a děti možná cestou také nějaký najdou. Pozorujeme svatojánské broučky, pleteme věnečky, vyprávíme pohádky o vílách a skřítcích.